FMCG, vagyis „napi fogyasztási cikkek” néven a kereskedelem azon szegmensét hívjuk, amelyben az áruk napi/heti szinten fogynak és rendszeres utánpótlásra szorulnak. Ilyenek például a -jellemzően gyorsan romló- élelmiszerek, mint a tejtermékek, zöldség-gyümölcs, a húskészítmények és a pékárú, vagy a dohánytermékek és tisztítószerek. A „büfékínálat” is ide tartozik: a kis kiszerelésű üdítőitalok, kekszek és édességek, vagy akár náthás időszakban a papírzsebkendő. Az árrés általában aprócska, viszont a fogyasztás mennyisége rendkívül nagy: sok kicsi sokra megy alapon a forgalom (és a teljes nyereség) óriási is lehet.
FMCG specialitások
A rendkívül gyors készletfogyás, a jellemzően minimális árrés és az áruk romlandósága speciális elvárásokat támaszt az üzletág felé: például kritikus pont a „Minimum Shelf Life” vagyis a termék eltarthatósága és a készletforgás összefüggése. Mivel a kis boltok és büfék raktározási lehetőségei végesek, a nagykereskedők a vevői igényeket napi (vagy napi többszöri) feltöltéssel igyekeznek kiszolgálni. Ez a végletekig optimalizált logisztikai folyamatokat igényel!
Logisztika: fuvarszervezés, túraterv
A fuvarszervezés és a túraterv a kiszállítás alfája és omegája: a hűtési lánc figyelése, az átvételi időablakok és a menetidő egyeztetése, az interneten beérkező rendelések kiszállításának optimális ütemezése bonyolult folyamat. Átfogó logisztika szükséges a hatékony munkához!
A termékek kiszerelése is fontos tényező, a nagykereskedők emiatt különböző méretű „tálcákat” (csomagokat, raklapokat) állítanak össze az adott árukból, a rendelésleadás és a kiszállítás megkönnyítésére. Ez a célállomásnál egyszerűsít a munkán, viszont a nagykereskedelmi raktárakban nagyfokú precizitást és odafigyelést, szerteágazó raktárkezelő rendszert követel meg.
Szintén kritikus pont a jó komissió: Ahhoz, hogy a szállítmányok időben és megfelelő árukészlettel tudjanak elindulni, a raktárban elő kell készíteni a termékeket.
Bár nem kizárólag FMCG igény, de ezen a területen is kiemelten fontos az optimális szállítás: nem mindegy, hogy a jármű rakterét hogyan „rendezik be”. Számít az áru mérete, súlya, hűtési igénye, természetesen a célállomás helye, de az olyan egyéb információk is, mint például a tehergépkocsi rendszáma, vagy az EKÁER-kötelezettség adatai.
Telephelyek, raktárak, mozgó értékesítés
Gyors készletforgás esetén már egyetlen raktár forgalmának követése is nehéz lehet, de ha több lerakattal, esetleg mozgó értékesítő pontokkal dolgozunk, akkor végképp eluralkodhat a káosz az áttárolások, bevételezések és a kiszállítás fázisai között.
„6 telehellyel működve nagyon fontos a készletkezelés hatékonyságát monitorozni, így az optimális készletszint beállítása, illetve az OOS szituációk elkerülése is sikeres. Pillanatok alatt képesek vagyunk megállapítani egyes cikkelemek mennyiségét, legyen az bármely depónkban, vagy értékesítő autónkon.” – nyilatkozta Apáti Béla, hazánk prominens dohánykereskedő vállalatának, a Rónatabak Kft.-nek ügyvezető igazgatója. „Negyedévente átfogó leltározást hajtunk végre a teljes készletünkre, a sERPa megbízhatósága miatt senkiben nem merül fel kérdőjel az esetleges eltérések valódiságát illetően. Így a készletkezelés felelőssége – akár értékesítői, depókörnyezetben, vagy jövedéki ellenőrzések esetén – teljes mértékben számonkérhető.”
Számlák és szállítólevelek kapcsolata
Minden cég számára fontos, hogy dokumentumait egyszerűen, biztonságosan kezelhesse: elsősorban a szállítóleveleket, számlákat, szerződéseket. A vállalat hatékonysága -és ezzel együtt bevétele- múlik azon, hogy az illetékesek egyszerűen és gyorsan férjenek hozzá ezekhez az adatokhoz. Ebben óriási segítség egy jó vállalatirányítási rendszer!
„Cégünk forgalma, vevőinek, beszállítóinak és termékeinek száma dinamikusan növekedett az elmúlt néhány évben. A sERPa nélkül ma már nehéz elképzelni az életet, lehetetlennek tűnik, hogy ennyi áru- és számlamozgást papíralapon követni tudjunk. A sERPa gyakorlatilag a cég teljes munkafolyamatában részt vesz, az áru beérkeztetésétől számítva annak kiadásáig, valamint a fentiek következtében az árumozgásokat követő pénzügyi rendezésben is kulcsszerepe van.” – mondta cégéről Cúl Balázs, az évek óta lendületesen növekvő, stabil hátterű Asix Kft ügyvezető igazgatója.
Készletforgás, üzleti terv: Helyzeti előnyre váltott adatok
A készletforgás nem pusztán raktárkezelési teendőket jelent, hanem az egyik legfontosabb pénzügyi kérdés. Mennyit áll egy áru a polcunkon? Mennyit érdemes betárolni belőle és milyen ütemben tudjuk pótolni a szükséges mennyiséget? Az üzleti tervünk hatékonysága -és ezzel együtt a bevételünk- múlik azon, hogy gyorsan hozzáférünk-e ezekhez az adatokhoz.
„Értékesítési oldalról óriási segítség az online adatközlés, (MOBISOL rendszerrel kombinálva) így akár percre pontosan tudjuk, hogy állunk az értékesítési céljaink teljesítésével. Az árváltozások azonnal végrehajthatók.” – mondta a Rónatabak működéséről Apáti Béla. A cégnél az értékesítés elemzések során egyéni és csapatszinten is lekérhetők bármely időszak adatai, így nagyon hatékonyan lehet vizsgálni a szezonális, illetve piaci események hatását tevékenységükre. „Az értékesítési célok, vagy az éves budget tervezésénél nagyon hasznos a historikus adatok azonnali rendelkezésre állása, tetszőlegesen kiválasztott időszakokra vonatkozóan.”
sERPa FMCG referenciák
A sERPát számos FMCG cég használja megelégedéssel, a szektor különböző szegmenseiben. Büszkék vagyunk rá, hogy az Asix, a CHEF Market, a Foodnet, a Rónatabak, a Szega Camembert, a TE-DI és sok más, az FMCG-ben tevékenykedő, kiemelkedően fontos hazai cég a PROGEN-t választotta üzleti partnerének!